NephroCare wykorzystuje pliki cookie na tej stronie internetowej w celu zwiększenia wygody użytkowania i zapewnienia jak najlepszej jakości usług. Kontynuując przeglądanie witryny, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookie. Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz w naszej polityce prywatności.

Dobra zasada żywieniowa nr 1

Dbaj o zapewnienie sobie odpowiedniej ilości energii

Do właściwego funkcjonowania organizmu konieczne jest zapewnienie mu energii. Jeśli nie dostarczamy organizmowi odpowiedniej ilości energii, męczymy się, tracimy motywację do działania i jesteśmy bardziej podatni na infekcje. Naturalnie potrzebną energię czerpiemy ze spożywanych pokarmów.

Czy dializa wpływa na zapotrzebowanie energetyczne mojego organizmu?

Faktycznie, ma ona na to wpływ. Organizm, oprócz energii zużywanej do normalnego funkcjonowania, potrzebuje dodatkowej energii koniecznej do procesu dializy. Lekarz jest w stanie przedstawić pacjentowi dokładne informacje dotyczące dodatkowego zapotrzebowania na energię.

Co stanowi dla mnie najlepsze źródło energii?

Najważniejszym źródłem energii w przypadku pacjentów cierpiących na przewlekłą chorobę nerek powinny być węglowodany. Ich głównym zadaniem jest przechowywanie energii w organizmie. Niektóre węglowodany mogą być szybko wchłanianie, jak na przykład węglowodany znajdujące się w cukrze. Rozpad innych, bardziej złożonych węglowodanów trwa dłużej i dlatego stanowią one źródło energii przez dłuższy okres czasu. Znajdują się one w makaronie, ryżu czy chlebie razowym.

Jaką rolę odgrywają tłuszcze?

W wielu regionach świata tłuszcze postrzegane są jako złe źródło energii. Niemniej są one najbardziej wydajnym źródłem energii. Tłuszcze spełniają również inne, ważne funkcje: pomagają one w tworzeniu zdrowych komórek oraz umożliwiają nam wchłanianie witamin. Najlepszym źródłem tłuszczów, jednocześnie przyjaznym dla serca, są produkty mleczne, tłuste ryby oraz oleje. Jeśli pacjent ma problemy z przybraniem na wadze, nie należy unikać pokarmów bogatych w tłuszcze lub dodawania pewnej ilości oleju do posiłków.

Jakie jest znaczenie białek dla mojego organizmu?

Białka mogą stanowić kolejne źródło energii. Są one kluczowym elementem naszego żywienia, gdyż budują one bardzo ważne części naszych komórek. Białka można znaleźć w mięsie, rybach, jajach, produktach mlecznych i ziemniakach.

Cierpię na cukrzycę. Czy w moim przypadku istnieją jakieś konkretne zalecenia?

Spożycie węglowodanów u pacjentów cierpiących na cukrzycę wymaga ścisłej kontroli, w celu zapewnienia odpowiedniego poziomu glukozy we krwi. Spożywanie wszystkich produktów żywnościowych zawierających węglowodany (w tym pieczywa, płatki zbożowe, makarony, ryż, warzywa bogate w skrobię, owoce, soki i wielu deserów) powoduje podwyższenie poziomu glukozy we krwi. Konieczne jest dobranie leków odpowiednio do całkowitej ilości spożywanych węglowodanów oraz poziomu aktywności pacjenta.

Pacjent rzadko odczuwa głód. Co można zrobić w tej sytuacji?

Większość dializowanych pacjentów ma zmniejszony apetyt. Nawet jeśli pacjent nie odczuwa głodu, należy zadbać o to, aby spożywać trzy duże posiłki dziennie i dwa mniejsze pomiędzy nimi. Pacjent naprawdę potrzebuje energii.

Istnieją pewne proste sposoby na pobudzenie apetytu. Na przykład dodanie odrobiny cynamonu do słodkiej potrawy – cynamon, tak jak mięta czy imbir, w sposób naturalny pobudza apetyt. Dobre skutki przynosi również odrobina aktywności fizycznej. Należy pójść na spacer lub wykonać jakieś proste ćwiczenia w domu. Pomoże to podnieść na duchu, a dobry nastrój również zwiększa apetyt.

Co mogę zrobić kiedy jestem poza domem?

Przed podróżą lub opuszczeniem domu na kilka godzin należy pamiętać, aby spakować odpowiednie jedzenie. Wysokoenergetyczne przekąski, jak na przykład kanapki z jajkiem i szynką są doskonałym uzupełnieniem trzech spożywanych dzienne. Zaleca się je również zabrać ze sobą w dniu wykonywania dializy - spróbuj zjeść przekąskę w pierwszej godzinie zabiegu!

Należy pamiętać, że:

  • do właściwego funkcjonowania organizmu konieczne jest zapewnienie wystarczającej ilości energii,
  • konieczne są 3 posiłki i 2 przekąski dziennie,
  • aktywność fizyczna zwiększa zapotrzebowanie na energię,
  • jeśli potrzebujesz przybrać na wadze, wzbogać swoją dietę o większą ilość produktów bogatych w tłuszcze,
  • prowadź aktywny styl życia, wyjdź na świeże powietrze i nie trać ducha.

Powiązane tematy

Płyny i sól

Kontrolowanie spożycia płynów ma bardzo istotne znaczenie...